Wanneer moet ik als eenmanszaak aangifte van personenbelasting doen en hoe krijg ik uitstel?

6 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 26-10-2021

Als ondernemer van een eenmanszaak of als freelancer ontkomt u er niet aan om belastingaangifte te doen. Hoe werkt dit, wanneer moet ik belastingaangifte doen als zelfstandige ondernemer of eenmanszaak en hoe krijg ik eventueel uitstel om belastingaangifte te doen? Op die vragen geven we een antwoord in dit artikel.

Op deze pagina:

Wat houdt personenbelasting (PB) in?

De personenbelasting (PB), in Nederland ook wel inkomstenbelasting genoemd, is de belasting op het totale inkomen van belastingplichtigen in België. Deze geldt voor zowel ondernemers als particulieren. De inkomsten van een jaar worden telkens aangeslagen in het jaar erna. Dit betekent dat u in het aanslagjaar 2021 de belasting betaalt op de inkomsten uit 2020. De personenbelasting geldt enkel voor de inwoners van België, voor niet-inwoners geldt de gelijksoortige belasting van niet-inwoners.
Wat is personenbelasting

Hoe werkt de personenbelasting als zelfstandige?

U betaalt maandelijks personenbelasting op uw netto-inkomen: dit is de jaaromzet minus de beroepskosten (uitgaven om de zaak te runnen). Ook pensioensparen en sociale bijdragen behoren tot deze kosten. Ieder jaar moeten belastingplichtigen het aangifteformulier voor de belasting invullen over het afgelopen jaar. Voor de meeste starters is de btw-aangifte driemaandelijks, omdat hun omzet lager ligt dan een miljoen euro. 

Er wordt gecontroleerd of het bedrag dat u heeft betaald aan belasting klopt. Als u als ondernemer teveel heeft betaald krijgt u geld terug, bij tekort moet u bijbetalen. De belasting wordt door de Federale Overheidsdienst Financiën (FOD) geïnd. Heeft u als zelfstandige hulp nodig bij de belastingaangifte? Wij helpen u graag! Neem vrijblijvend contact (+092 98 01 79) met ons op en wij gaan gratis op zoek naar 3 professionele boekhouders bij u in de buurt.

U kunt als ondernemer op twee manieren zelf de belastingaangifte indienen:

  • Online via MyMinfin.be
  • Via een papieren aangifteformulier. Voor papieren belastingaangiftes geldt dat deze uiterlijk eind juni binnen moet zijn bij het scanningscentrum van de FOD.

Wacht niet tot het laatste moment om de aangifte in te dienen, anders riskeert u een boete van de FOD. Deze boete loopt op naarmate u vaker te laat bent met uw aangifte.

Voorafbetalingen
Zelfstandigen moeten voorafbetalingen doen die gebaseerd worden op de vermoedelijke winst van het lopende jaar. Als u dit niet doet dan rekent de fiscus belastingvermeerdering aan. Het is dus belangrijk dat u de voorafbetalingen op tijd en op de juiste manier doet. Start u voor het eerst een zelfstandige activiteit? Dan bent u 3 jaar vrijgesteld van voorafbetalingen. Wel is hierbij de voorwaarde dat u de zelfstandige activiteit in hoofdberoep uitoefent.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Enkel bij ernstige redenen of overmacht (bijzondere situaties) kunnen personen en organisaties individueel een uitstel aanvragen. Ook wordt er vanuit de overheid zelf soms een uitstel van de deadline gegeven, zoals dit jaar. Minister van Financiën Vincent van Peteghem heeft de deadline voor de laatste belastingaangiftes verschoven naar 16 november om de drukte van de boekhouders te verminderen tijdens de coronacrisis. De oude deadline voor de personenbelasting lag op 22 oktober.

Betaal niet teveel, gebruik aftrekposten

Maak altijd gebruik van aftrekposten waar u recht op heeft, zo zorgt u ervoor dat u nooit meer belasting betaalt dan nodig is. Wij adviseren u ook om op velden met toelichtingen te klikken, wie weet heeft u aanspraak op een regeling of aftrekpost zonder dat u dit weet. Controleer ook altijd de gegevens die al zijn ingevuld; klopt uw burgerservicenummer? En klopt de informatie over uw pensioen of andere uitkeringen? Vooral als er veel is veranderd in uw persoonlijke situatie dan kan informatie wel eens onjuist zijn. 

UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers) pleit voor de invoering van de ondernemersaftrek voor eenmanszaken in België. Door het invoeren van de ondernemersaftrek van 20%, met een maximum van 20.000 euro, kunnen startende ondernemers hun belastingdruk met maximaal 10.60% verminderen. Over de vraag wanneer en/of deze aftrek wordt ingevoerd kunt u altijd terecht bij uw boekhouder. Vraag altijd uw boekhouder om advies over de mogelijkheden van fiscale aftrekposten.

Welke beroepskosten mag ik aftrekken?

Als zelfstandige betaalt u belastingen op uw winst, niet op de kosten die u maakt om deze winst te realiseren. Beroepskosten zijn de kosten die u maakt voor de belangen van uw onderneming, dus niet uw privé-uitgaven. Een zakelijk telefoonabonnement is bijvoorbeeld aftrekbaar, terwijl uw privéabonnement dit niet is. De zakelijke gesprekken die u via dit persoonlijke abonnement voert zijn dan weer wèl aftrekbaar. De beroepskosten vallen uiteen in verplaatsingskosten, werkruimte, computer en ander kantoormateriaal, sociale bijdragen, scholing, etc. U mag bovendien kosten aftrekken die u heeft gemaakt voordat u startte met het bedrijf, mits deze kosten zijn gemaakt voor uw bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inwinnen van advies of verkenning van de markt.

Elke uitgave van beroepskosten moet voldoen aan de volgende vier voorwaarden:

  • U heeft van alle kosten een bewijs nodig: factuur, bon, ontvangstbewijs, etc;
  • De kosten houden uw bedrijf draaiende (denk aan kantoormateriaal) en zorgen voor een belastbaar inkomen;
  • De kosten zijn betaald in hetzelfde jaar waarin u de kosten wilt aftrekken van uw belastingen;
  • De kosten zijn werkgerelateerd, dus niet privé.

Hoe zit het met fiscaal attest als ik een schenking doe?

Heeft u een belastingplichtige gift in geld gedaan? Dan kunt u dit bedrag aftrekken van het totale netto-inkomen, maar alleen u voldoet aan de volgende twee voorwaarden:

  • De totale schenking bedraagt minstens 40 euro per kalenderjaar
  • De schenking is gedaan aan een erkende instelling

Het aanvragen van belastingvermindering voor giften gaat als volgt: vermeld in vak X, A van de belastingaangifte het bedrag van de schenking die u in dat jaar heeft gedaan en waarvoor u een kwijtschrift heeft ontvangen. Als het totale bedrag van de schenking minimaal 40 euro bedraagt dan zal de instelling u aan het begin van het jaar een kwijtschrift aanreiken. Bewaar deze goed in uw administratie.

Schenking belasting

Zakelijke administratie juist inrichten

Als ondernemer bent u verplicht om een zakelijke administratie te voeren. Elke factuur, btw-bon of ontvangstbewijs dient als bewijsstuk om belastingaftrek te kunnen krijgen. De FOD moet deze eenvoudig kunnen controleren, dus het is belangrijk dat deze goed (via digitaal boekhouden) wordt ingericht. Het aantal facturen en bonnetjes neemt door het jaar heen enorm snel toe. Wij adviseren u om daarom al vanaf het begin zorgvuldig en geordend te werk te gaan, zodat u het overzicht kunt behouden. Bovendien scheelt dit uw boekhouder een hoop tijd, aangezien het bijwerken van geordende administratie een stuk sneller verloopt. Als het werk sneller wordt gedaan bespaart u dus geld bij de belastingaangifte.

Belastingaangifte eenmanszaak uitbesteden
Heeft u hulp nodig bij het indienen van de belastingaangifte of bent u benieuwd voor welke fiscale aftrekposten u in aanmerking komt? Onze boekhouders houden u op de hoogte van alle deadlines en helpen u graag verder! Vraag gratis en vrijblijvend 3 offertes aan van deskundige boekhouders bij u in de buurt via ons formulier.

Tel: +092 98 01 79
Mail: info@boekhouderloket.be