Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van een BV in 2024?

4 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 18-01-2022

U gaat een besloten vennootschap (BV) oprichten of switcht van een goedlopende eenmanszaak naar een BV. Natuurlijk wilt u dan als eerste weten wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van zo’n besloten vennootschap. In dit artikel schetsen we een stappenplan inclusief kostenberekening met betrekking tot het oprichten van een BV.

BV oprichten stappenplan

Bent u van plan om een BV op te richten? Wij vertellen u hoe u een BV kunt oprichten aan de hand van 6 stappen:

  1. » Controleer de beschikbaarheid van de handelsnaam
  2. » Opmaken van notariële oprichtingsakte
  3. » Storten minimum kapitaal
  4. » Opstellen financieel plan
  5. » Registreren van uw BV
  6. » Aandeelhoudersovereenkomst sluiten
  7. » Oprichten van BV: waar nog meer op letten
  8. » Belastingaangiftes BV

We leggen de stappen hieronder één voor één uit.

Stap 1: Controleer de beschikbaarheid van de handelsnaam

Het hebben van dezelfde of een vergelijkbare handelsnaam kan op den duur een hoop problemen opleveren. Dit komt door de eigendomsrechten. Bovendien is een unieke en goede naam herkenbaar, blijft beter hangen en maakt herkenbaar voor de klant wat uw bedrijf te bieden heeft. Controleer daarom altijd eerst of de handelsnaam die u in gedachten heeft niet al bezet is door een andere onderneming. Doe dit bijvoorbeeld door de naam in te voeren bij het Handelsregister.

Stap 2: Opmaken van notariële oprichtingsakte

Vervolgens zult u een notariële oprichtingsakte moeten laten opmaken door een notaris. In de oprichtingsakte staan de statuten van het bedrijf. Dit zijn de grondregels van de BV. Hier staan onderlinge verhoudingen in vermeld. Wij raden u aan om hier goed heen te kijken met een ervaren advocaat. De oprichter van een BV ondertekent de oprichtingsakte tenslotte. Onze ervaren accountants zijn op de hoogte over wat er allemaal in de oprichtingsakte van een BV moet staan. Zij helpen u hier graag mee.

Stap 3: Storten van minimaal kapitaal

Sinds 2012 is het niet langer meer noodzakelijk om een minimumkapitaal (van 18.000 euro) te storten om een BV te mogen oprichten. In plaats daarvan voldoet het storten van 1 eurocent op die manier al. Toch raden wij aan om met voldoende aanvangsvermogen aan de slag te gaan. Als u contracten aangaat met derden, terwijl uw BV geen eigen kapitaal heeft, dan brengt u uw BV in gevaar. Als het misgaat, kunt u achteraf aansprakelijk worden gesteld voor de schulden. 

Stap 4: Opstellen financieel plan

Om er zeker van te zijn dat u de eerste 2 jaren kunt overbruggen dient u een financieel plan op te stellen. Hierin moet u vermelden:

  • Waar de financiële middelen vandaan komen;
  • Omschrijving van uw activiteiten;
  • Openingsbalans;
  • Balans- en resultatenrekening beeld na 12 en 24 manden;
  • Verwachte inkomsten en uitgaven voor minstens 2 jaar;
  • Hoe u verwachte omzet en rentabiliteit inschat.

Stap 5: Registeren van uw BV

Als u de oprichtingsakte heeft ondertekend en het minimum startkapitaal van 1 eurocent in de BV is gestort, moet de BV worden ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Voor deze registratie zal de BV geregistreerd staan als 'BV in oprichting'. Personen die handelen namens de BV in oprichting, zijn persoonlijk aansprakelijk voor de nakoming van de overeenkomsten. Na de registratie zal de BV aansprakelijk zijn hiervoor. 

Stap 6: Aandeelhoudersovereenkomst sluiten

Als u met één of meerdere aandeelhouders een BV opricht dan adviseren we om onderlinge duidelijke afspraken te maken en deze vast te leggen in een aandeelhoudersovereenkomst. 

Oprichten van BV: waar nog meer op letten

Het oprichten van een BV-structuur inclusief holding begint bij de notaris en de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). De kosten hiervan bedragen gemiddeld tussen de € 600 en € 800. Notarissen zijn vrij om te vragen wat ze willen voor hun dienstverlening. De ene notaris kan dus een stuk duurder zijn dan de andere. In deze kostenberekening zitten de notariskosten, conceptakte, volmacht, statuten en het aandeelhoudersregister inbegrepen. 

Er wordt vaak gekozen voor meerdere lagen van BV‘s omdat hierdoor:
- Een betere bescherming bij faillissement geboden kan worden (bij een faillissement van de werkmaatschappij is het vermogen dat in de holding zit nog veilig);
- Flinke belastingvoordelen behaald kunnen worden (denk bijvoorbeeld aan de deelnemingsvrijstelling, hiermee kunt u het betalen van belastingen uitstellen);
- Samenwerken of overdragen makkelijker is.

Er wordt vaak gekozen voor een structuur met drie lagen, namelijk:
- De persoonlijke holding;
- De groepsholding (hier krijgen investeerders aandelen in);
- De werkmaatschappij (hier vinden de activiteiten plaats).

Belastingaangiftes BV

Een belangrijk onderdeel waar de BV afwijkt van andere ondernemingsvormen is het verschil in belastingplicht. Zo bent u als BV verplicht de volgende aangiftes te doen: 
- Directeur grootaandeelhouderloon (zodra je meer dan 5% van de aandelen bezit wordt je gezien als bestuurder, je bent dan verplicht om jezelf een marktconform loon toe te kennen. Het wettelijke minimumloon is momenteel € 45.000,- per jaar);
- Ieder kwartaal btw-aangifte (net zoals andere ondernemingsvormen);
- Aangifte van vennootschapsbelasting;
- Opstellen en deponeren van de jaarrekening (voorzien van een accountantsverklaring);
- Loonadministratie

Bent u op de hoogte van de fiscale aftrekposten waar u voor in aanmerking komt? Betaal niet teveel belastingaangifte, overleg met uw boekhouder welke aftrekposten u kunt toepassen.

De administratie van een BV wordt al snel ingewikkelder dan bij andere ondernemingsvormen. Omdat er meer verplichtingen zijn worden de jaarlijkse kosten van een BV al snel hoger dan andere ondernemingsvormen. De volledige kosten voor bovenstaande aangiftes in een holdingstructuur ligt tussen de € 1.800,- en € 2.500,- per jaar. Gaat u van een eenmanszaak over naar een BV? Dan moet u wellicht overstappen van boekhouder of accountant.

Door de moeilijkheidsgraad van de verplichtingen is het zeer aan te raden om samen te werken met een goede accountant. Deze accountant is gespecialiseerd in het bijhouden van de administratie en het doen van de verplichte aangiftes en kan advies op maat geven met betrekking tot de financiën in het bedrijf. 

Holding bv oprichten

Een holding is in principe hetzelfde als een vennootschap waarin u aandelen van uw werkvennootschap onderbrengt. Een holding haalt voornamelijk winst uit uitgekeerde dividenden. De werkvennootschap draait winst en betaalt hierover belasting. Het gebruik van een holding kent verschillende fiscale voordelen. Laat u daarom goed inlichten door een expert als u overweegt om een holding op te richten.

Ook interessant:

Boekhouder of accountant voor BV bij u in de buurt

Heeft u zelf een BV of bent u van plan om een BV op te richten? WRKD helpt u graag bij uw zoektocht naar een goede accountant of boekhouder voor een BV! Vraag vrijblijvend drie offertes aan en kom in contact met uw nieuwe financiële partner. Vul ons aanvraagformulier hieronder in en wij gaan direct voor u aan de slag.

Tel: +092 98 01 79
Mail: info@boekhouderloket.be