Wanneer overstappen van eenmanszaak naar BV?

7 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 20-01-2022

U begon als eenmanszaak, maar nu begint steeds meer de onvermijdelijke vraag te prikkelen of u de overstap moet maken naar een BV. Uw omzet groeit en uw bedrijf is aan het uitbreiden. Overweegt u ook om de overstap naar een BV te maken, maar twijfelt u nog? We lichten graag toe wat de grote verschillen tussen een eenmanszaak en BV zijn, welke voordelen een BV met zich meebrengt en waar u rekening mee moet houden bij de overstap. 

» Verschil tussen eenmanszaak en BV
» Waarom overgaan tot BV?
» Een VOF of BV? De grootste verschillen
» Eenmanszaak overschakelen naar een BV

Verschil tussen eenmanszaak en BV

Een eenmanszaak is wellicht de meest voorkomende ondernemingsvorm voor startende ondernemers. Er is geen aparte rechtspersoon nodig, de onderneming wordt door één enkel persoon opgericht. Er zijn bij een eenmanszaak dan ook minder administratieve verplichtingen in tegenstelling tot bij een BV. Bij een besloten vennootschap (BV) creëert u een nieuwe rechtspersoon, waarbij u zelf als natuurlijk persoon handelt. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen het vermogen van de zaak en uw privévermogen. Bij deze ondernemingsvorm moeten er minstens twee zaakvoerders zijn. Maar waarom zou u moeten overwegen om een overstap te maken naar een BV? We vertellen het u hieronder.

Waarom overgaan tot BV?

Een eenmanszaak en besloten vennootschap (vroeger BVBA) hebben beiden specifiek hun voor- en nadelen. Deze verschillen zijn er voornamelijk op fiscaal vlak en op het gebied van oprichting.

Fiscaal voordeliger bij hogere winst
Om te beginnen wordt de winst die u maakt via een eenmanszaak belast via de personenbelasting. U hoeft dus niet nog een aparte fiscale aangifte voor uw eenmanszaak te doen. Het voordeel is dat u dan zelf beslist hoe u de winst besteedt. Een eenmanszaak is fiscaal voordelig bij een lage winst, maar als uw onderneming groeit en de omzet toeneemt, dan is het beter om de overstap naar een BV te maken. Bij een BV wordt de winst belast volgens de vennootschapsbelasting. Echter, het voordeel van een BV ligt niet bij de lagere tarieven, maar bij de mogelijkheid om naar een optimale inkomstenmix te streven. De inkomsten van uzelf en die van de vennootschap dient u zo te balanceren dat u zo weinig mogelijk belasting betaalt. Daar staat wel tegenover dat u de winst van de BV niet zomaar voor eigen privédoeleinden kunt gebruiken. Bij hogere winsten (denk aan circa 100.000 - 125.000 euro) is een BV een interessante vorm dankzij de lagere belastingtarieven.
fiscaal voordeel
Beperkte aansprakelijkheid
Daarnaast is aansprakelijkheid een grote reden waarom veel ondernemers uiteindelijk de overstap maken naar een BV. Hoe groter uw bedrijf wordt, hoe meer geld dat er in het bedrijf zal omgaan. Dit betekent ook dat de financiële gevolgen aanzienlijk groot zullen zijn als u failliet zou gaan. De rechtspersoonlijkheid in een BV komt hier gelukkig aan tegemoet. Bij een BV zijn de oprichters beperkt aansprakelijk tot het kapitaal. U wordt niet aansprakelijk gesteld voor de schulden van uw BV. Echter, als u een fout maakt als zaakvoerder dan bent u nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. 

Blijft u toch uw eenmanszaak behouden? Wees er dan zeker van dat u uw belastingen volledig optimaliseert. Wij adviseren u altijd om uw situatie persoonlijk te laten beoordelen door een financieel expert. Onze ervaren boekhouders of accountants adviseren u graag bij de fiscale voordelen, neem vandaag nog contact met ons op om een financiële partner bij u in de buurt te vinden.

Een VOF of BV? De grootste verschillen

Nu denkt u misschien, geldt het bovenstaande niet ook voor een VOF? Of; waarom zou ik overstappen naar een BV en niet overstappen van eenmanszaak naar een VOF? Wat zijn nu de grote verschillen tussen een VOF en BV? Laten we de verschillen tussen beiden evalueren. Om meteen met de deur in huis te vallen: fiscaal gezien is het interessant om voor een BV te kiezen bij een winst van circa 120.000 euro per jaar. Als de winst ver hieronder ligt dan kan het fiscaal gezien juist nadelig zijn om over te stappen naar een BV. Als een VOF structureel hoge winst heeft dan is dit een omslagpunt om naar een BV over te gaan. Natuurlijk komen er ook persoonlijke omstandigheden kijken bij het al dan niet overstappen naar een BV.

Ook wat betreft aansprakelijkheid zijn er verschillen tussen een VOF en BV. Bij een BV is er sprake van een rechtspersoon, waarbij de aansprakelijkheid beperkt blijft tot het vermogen van de BV. Mensen die namens deze BV handelen, zoals de directeur, zijn niet aansprakelijk voor mogelijke verliezen van de BV. De eigenaren van de BV zijn de aandeelhouders, de aansprakelijkheid is hierbij beperkt tot de waarde van de aandelen. Ze kunnen niet privé worden aangesproken door de schuldeisers indien er wanbeleid is gepleegd. Bij een VOF is er sprake van een contractuele overeenkomst tussen verschillende vennoten. In dit contract verklaren de vennoten een bepaalde inbreng in de vorm van geld, arbeidsuren of middelen te brengen. Bij een VOF is iedere vennoot verantwoordelijk voor eventuele schulden, ook al zijn de schulden door een andere vennoot gemaakt.
aansprakelijkheid vof bv
Kortom, nemen de complexiteit, verantwoordelijkheden en de geldstromen van uw bedrijf toe? Dan zal het vanwege fiscale redenen interessant zijn om te kiezen voor een BV. Dit hangt echter ook af van de investering, uw visie en het bedrijfsrisico. Laat u goed adviseren door een financieel specialist, uiteindelijk betaalt goed advies zichzelf weer terug! 

Eenmanszaak overschakelen naar een BV

Om van een eenmanszaak naar een BV over te stappen moet u een aantal stappen doorlopen. We beschrijven de stappen hieronder:

  1. Eerst zult u uw eenmanszaak moeten uitschrijven bij de kruispuntbank van ondernemingen.
  2. Daarnaast zult u de BTW-rekening moeten stopzetten. Aangezien u voor de BV een nieuw ondernemingsnummer van de notaris zult krijgen, is het ook noodzakelijk om een nieuw BTW-nummer aan te vragen. Het BTW-nummer van de eenmanszaak sluit u af. Na de regularisatie moet eventuele verschuldigde BTW nog worden gestort aan de BTW-administratie.
  3. De sociale zekerheid blijft, aangezien dit niet is gekoppeld aan uw bedrijf. Breng tot slot uw sociaal verzekeringsfonds op de hoogte van de overstap naar een BV.

U dient bij de oprichting van een BV te voldoen aan een notariële akte. Een verslag over omzetting wordt vaak door een accountant opgemaakt en aan de notaris geleverd. De oprichtingsakte van een BV moet onder andere de volgende zaken benoemen:

  • De naam van de BV en de rechtsvorm;
  • De aanduiding van het gewest;
  • Het vestigingsadres;
  • Het e-mailadres en de website van de BV;
  • De namen en woonplaats van de oprichters;
  • De inbrengen van de oprichters;
  • De inbrengen in natura;
  • Het begin en einde van het betreffende boekjaar;
  • Het aanvangsvermogen;
  • De oprichtingskosten.

Onze deskundige boekhouders of accountants helpen u graag bij het compleet maken van de akte.  

Overbrengen van kapitaal en middelen naar de BV
Er is geen verschil tussen de inbreng van uw privékapitaal of het kapitaal van de eenmanszaak. Dit komt doordat het kapitaal van de eenmanszaak in theorie hetzelfde is als uw privékapitaal omdat de winsten automatisch voor de eigenaar, voor u, zijn. Wilt u (duur) materiaal van uw eenmanszaak overschakelen naar uw BV? Dat is zeker mogelijk. De middelen krijgen een geldwaarde toegewezen en worden meegerekend in de inbreng van kapitaal. De bedrijfsrevisor moet de inbreng van de middelen opmaken en controleren. We adviseren u om dit enkel te doen voor duurder materiaal wat van toegevoegde waarde is, omdat het overbrengen van middelen naar de BV ook aanzienlijk wat kosten met zich meebrengt. 

Ook interessant:

Hulp nodig bij het maken van de overstap naar BV?

Wilt u uw eenmanszaak stopzetten en de overstap maken naar een BV? Onze financiële experts helpen u graag bij het in orde maken van het financieel plan en adviseren u over de haalbaarheid van uw wensen. Laat uw aanvraag achter via ons formulier hieronder, wij nemen binnen 48 uur contact met u op om uw wensen en behoeften te bespreken.

Heeft u vragen? Of wilt u graag financieel advies ontvangen? U kunt altijd contact opnemen per e-mail of telefoon:
Tel: +092 98 01 79
Mail: info@boekhouderloket.be