Georganiseerd het nieuwe jaar in: tips voor een betere boekhouding in 2024

5 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 19-01-2022

Voordat u het weet is het alweer 1 januari. U wilt het nieuwe jaar zo efficiënt mogelijk starten waarbij de administratie aan het einde van het jaar klopt. Waar moet u allemaal aan denken om ervoor te zorgen dat de jaarwisseling van uw bedrijf soepel verloopt? Snel en overzichtelijk boekhouden is belangrijk voor iedere onderneming. Zo houdt u overzicht in de cijfers en financiële gezondheid van het bedrijf. Een chaotische boekhouding is bovendien een veel voorkomende oorzaak van faillissementen bij startende ondernemers. In dit artikel geven we enkele tips waarmee u de boekhouding en administratie van uw onderneming kunt verbeteren en zorgeloos het nieuwe jaar in kunt gaan. 

8 Tips voor een overzichtelijke administratie:

1. Maak gebruik van slimme boekhoudsoftware

Tegenwoordig is er steeds slimmere software die veel zelf kan uitvoeren. Hierdoor hoeft een jaarwisseling anno nu niet zoveel tijd te kosten dan vroeger. Eerst moest u altijd zelf veel taken uitvoeren, nu is het voornamelijk een kwestie van controlerend werk. Taken worden steeds meer geautomatiseerd, denk aan salariswijzigingen die per 1 januari al een paar weken eerder zijn in te voeren. Het boekhoudsysteem of de software zorgt dat de taak goed wordt uitgevoerd, wat u weer werkpiek aan het einde van het jaar scheelt. 

2. Test meerdere boekhoudprogramma’s

Er zijn momenteel zoveel verschillende online boekhoudprogramma’s beschikbaar dat er voor iedereen wel een geschikt programma bij zit. Wat het beste programma is, verschilt per persoon. Daarom is het belangrijk om altijd even zelf verschillende programma’s uit te proberen. U hoeft hierbij meestal niet direct over te gaan tot aankoop. Vaak kunt u eerst gebruikmaken van een proefaccount waarbij u bijvoorbeeld een paar maanden of een jaar gratis kunt testen. Enkele bekende hoog aangeschreven boekhoudprogramma’s zijn Exact Online, Unit4, e-Boekhouden en Visma.

3. Houd rekening met deadlines van de FOD

Met online boekhoudprogramma’s is de gehele boekhouding een stuk eenvoudiger, maar toch zijn de deadlines van de Federale Overheidsdienst Financiën (FOD) niet om overtreden te worden. Zorg dat u altijd op tijd de aangiftes doet en voorkom onnodige boetes van de FOD. De boekhouders in ons netwerk zijn op de hoogte van alle deadlines en dienen zorgvuldig elke btw-aangifte voor u in zodat u zich geen zorgen meer hoeft te maken hierover.

deadline FOD

4. Maak gebruik van mobiel boekhouden

Als ondernemer wilt u uw tijd zo goed mogelijk benutten en dus niet te veel tijd kwijt zijn aan boekhouden. Het is dan handig om altijd via uw mobiel toegang te hebben tot uw online boekhoudsoftware. De meeste boekhoudprogramma’s bieden een gratis mobiele app aan zodat u overal en altijd toegang heeft tot de boekhouding van uw bedrijf. U kunt onderweg snel een foto maken van bonnetjes van bijvoorbeeld het tanken of een zakelijke lunch die u zojuist heeft gehad. De app slaat deze bonnetje eenvoudig en snel op en u kunt weer verder met de business van uw onderneming. 

5. Houd zakelijke en privéadministratie voldoende gescheiden

Bent u recent gestart met uw onderneming? Dan raden wij aan om direct een zakelijke rekening te openen. Zorg er daarnaast voor dat uw privé en zakelijke betalingen voldoende gescheiden worden gehouden. Ga geen persoonlijke uitgaven doen van uw zakelijke rekening of zakelijke uitgaven doen van uw privérekening. Dit levert extra werk en onnodig gedoe op. Wees al direct vanaf het begin secuur hierin.


factuur

6. Zorg voor correcte facturen

Binnen de btw-wetgeving is een correcte factuur van groot belang. U bent zelf verantwoordelijk voor de correctheid van de verstuurde en ontvangen facturen. Als een factuur niet correct is kan een fiscus u een boete opleggen. Controleer daarom altijd alle ontvangen facturen en vraag indien nodig een correcte factuur aan uw leverancier. Wees kritisch bij het aanvaarden van de factuur en bewaar bij eventuele wijzigingen altijd de originele facturen om discussie over aftrekrecht met de FOD te voorkomen.

7. Zorg voor een goed debiteuren- en crediteurenbeheer

Bij boekhouding krijgt u al snel te maken met het beheer van crediteuren en debiteuren. Er is haast niets zo vervelend als klanten die te laat of niet betalen, of als u zelf bekend staat als de ondernemer die altijd te laat betaalt. Eén op de vier faillissementen ontstaat vanwege een slechte debiteurenadministratie. Een goed debiteuren- en crediteurenbeheer geeft u als ondernemer inzicht in de precieze stand van zaken. 

8. Tijdig bijwerken van de boekhouding

Door iedere week wat tijd te reserveren voor de boekhouding zorgt u voor meer structuur in de eigen planning en creëert u een meer up-to-date boekhouding. Als u de boekhouding blijft uitstellen dan kost het steeds meer tijd om de inkomsten en uitgaven goed te administreren. Raadpleeg daarom regelmatig uw boekhoudprogramma en zorg ervoor dat u op de hoogte blijft van de actuele financiële status van uw onderneming. Dit geldt dus ook het bijhouden van de uren die u heeft, besteedt aan uw bedrijf.

Ook interessant:

Laat u adviseren door een professionele boekhouder

Komt u er zelf niet uit? Vraag dan tijdig om hulp! Een boekhouding die achterloopt veroorzaakt een hoop onrust, laat staan de kosten die u betaalt aan boetes of correcties achteraf. Neem een deskundig boekhouder in de arm. Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend 3 offertes aan van boekhouders bij u in de buurt. U beslist zelf of u een samenwerking aangaat met één van de door ons voorgedragen boekhouders.

Vragen over onze service? Neem gratis contact met ons op via:
Tel: +092 98 01 79
Mail: info@boekhouderloket.be